PENGGUNAAN ALAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN
DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Coretan:mohd nur hafiz b
fauzi(hb120019)
Artikel ini merupakan satu kajian yang telah dilakukan oleh
Bhasah AbuBakar, Abd. Rahman Daud &
Fairuz Abdul Haleem Shah dari UniversitiPendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim,
Perak (UPSI). Tujuan kajian inidijalankan
adalah untuk mengenal pasti takat penggunaan Alat TeknologiPendidikan Matematik (ATPM) di sekolah-sekolah.
Kajian ini meliputi sekolahyang pelbagai
aliran seperti Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah RendahKebangsaan (SRK), Sekolah Jenis Kebangsaan Cina
(SJKC), Sekolah JenisKebangsaan
Tamil (SJKT) dan Sekolah Menengah (SM).Kajian ini dilakukan berdasarkan
daripada beberapa masalah yang telahdigariskan
iaitu kekurangan kemudahan IT yang disediakan di sekolah, sikapguru terhadap penggunaan ATPM, kursus atau latihan
guru terhadappenggunaan ATPM dan pengurusan sekolah ke atas pengurusan
bilik sumber.Menurut Muhammad Khairuddin Lim,
Ibrahim bin Tamby Chek (2006),mendapati bahawa guru yang mampu mengawal
bilik darjah dengan cara yangtersendiri mampu mempengaruhi penguasaan pelajar
terhadap mata pelajaranyang di ajar. Kekangan-kekangan ini mungkin mempengaruhi
pengajaran danpembelajaran di dalam kelas.
Pembelajaran
yang berkesan juga dianggapsebagai pembelajaran yang menyeronokkan (Dick &
Reiser, 1989).Kemahiran guru dalam menggunakan ATP juga memainkan peranan yangpenting dalam
pengajaran dan pembelajaran dan ia tidak akan berkesan jikakemahiran ini tiada seperti yang
didapati oleh Blondin (1966) bahawa salah satufaktor penghalang penggunaan ATP
ialah kekurangan kemahiran di kalangan guru-guru. Pentadbiran sekolah juga merupakan halangan
terhadap penggunaanATP di sekolah.Terdapat beberapa persoalan tentang penggunaan ATPM di sekolahantaranya termasuklah menentukan tahap penggunaan ATPM berdasarkanaliran sekolah, mengenalpasti penggunaan ATPM dalam kalangan guru wanitadan lelaki, menentukan takat kecukupan ATPM di pusat
sumber, menentukantakat penggunaan ATPM oleh guru-guru matematik,
mengkaji penggunaanATPM oleh guru-guru berdasarkan peringkat umur, dan menentukan sumber guru mendapatkan
kemahiran menggunakan ATPM.Antara faktor yang telah dikenal pasti dalam kajian
literatur sebagai faktor yang memainkan peranan dalam penggunaan ATPM di
sekolah iaitu sikap guruterhadap penggunaan ATPM, kemahiran guru terhadap penggunaan ATPM,kursus dan latihan guru ke
atas penggunaan ATPM, dan pengurusan sekolahterhadap penggunaan ATPM.Kajian ini dijalankan secara tinjauan menggunakan
kaedah pensampelantinjauan dan
menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Datayang dipungut telah
dianalisis menggunakan pakej SPSS Windows Versi 11.Statistik deskriptif dan inferential telah digunakan untuk menganalisis semuadata kajian termasuklah kekerapan, peratusan, min,
sisihan piawai, chi-gandadua, anova dan
ujian-t. Dalam artikel ini, ia menggunakan sebanyak 314 buahsekolah yang terdiri daripada guru-guru dari sekolah rendah dan menengahsebagai sampel kajian.Berdasarkan dapatan
kajian yang telah dilakukan,
didapati bahawaperalatan moden seperti televisyen, video dan komputer kurang digunakanberbanding kaedah konvensional iaitu menggunakan
Carta Matematik, Model,poster matematik dan peralatan matematik.
Dalam
kaedah pengajarankonvensional, pengajar
memberi penerangan dan menyebarkan ilmu berpusat di dalam kelas dan bergantung kepada silibus dan kaedah
pengajaran oleh tenagapengajar. Setiap tenaga
pengajar juga mempunyai pendekatan berbezamengikut inisiatif mereka
untuk memberi penjelasan terhadap topik atau babyang diajar. Namun begitu, terdapat juga pelbagai bahan sumber
pendidikantermasuk kemudahan maklumat dari sumber elektronik dapat meningkatkanpencapaian akademik pelajar (Ismail Zain, 2002).Hampir 50% dari setiap jenis sekolah tidak pernah
menggunakankomputer dalam pengajaran dan pembelajaran mereka di bilik
darjah. Ini terbuktibahawa, guru masih lagi
ketinggalan dalam dunia teknologi. Mengikut Mayer (2001, 2003)
menyatakan bahawa pembelajaran multimedia merupakan bahanmenggunakan perkataan dan gambar yang direka
bentuk bagi menghasilkanpembelajaran bermakna. Sepatutnya guru
mempelbagaikan gaya pengajaranmereka dengan menggunakan ATPM yang berteknologi
dan terkini dan bukanhanya menggunakan kaedah konvensional. Dalam era
globalisasi ini, guru perluberani menggunakan
ATPM yang berasaskan teknologi. Ini ditegaskan olehBaharudin (2000), menyatakan bahawa visual grafik
dan animasi dapatmempelbagaikan kaedah dan cara penyampaian oleh guru atau tenagapengajar.
Dapatan dalam
kajian ini juga menyatakan bahawa umur juga memainkanperanan dalam penggunaan
ATPM bagi pengajaran dan pembelajaran. Didapatiguru berumur antara 25 ke 35 tahun lebih aktif menggunakan
ATPM berbandingdengan guru yang baru keluar dari maktab atau universiti.
Keadaan ini berlakumungkin disebabkan oleh
semangat serta kudrat untuk mencurahkan ilmukepada pelajar yang ada pada diri seseorang guru itu. Guru yang baru
mulamengajar didapati lebih aktif menggunakan ATPM dari guru yang
berumur lebihdari 35 tahun. Ini juga
merupakan senario dalam dunia pendidikan di negara kita,di mana guru yang telah lama mengajar kurang
menggunakan Alat TeknologiPendidikan.
Mungkin ia disebabkan oleh komitmen terhadap perkara lainbertambah serta semangat untuk mengajar dengan
menggunakan Alat Teknologi Pendidikan kian pudar dalam diri mereka.
Bukan itu saja, tahap kecelikan dalambidang IT juga merupakan faktor yang
menghalang penggunaan Alat TeknologiPengajaran dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Guru yang telah lanjutusianya
kurang berminat dalam perkara atau alat yang berkaitan denganteknologi. Di sini,
kita dapat lihat faktor umur memainkan peranan dalampenggunaan ATPM.Kekurangan alat ATPM di pusat sumber dan latihan kepada guru jugamungkin menjadi salah satu punca guru-guru kurang
menggunakan ATPMmoden yang mungkin wujud di pusat sumber.
Mereka kurang mendapat latihandaripada pihak yang berkuasa dan merasa ragu-ragu
untuk mempelajari darirakan sekerja
ditakuti akan merosakkan alatan ATPM yang canggih itu. Keadaanini
mungkin disebabkan sistem pengendalian bilik sumber tidak membenarkanguru dapat
menggunakan bilik sumber dengan bebas. Mereka terikat denganbeberapa peraturan yang menyekat kebebasan mereka
menggunakan biliksumber yang sepatutnya dapat membantu guru dalam
menyediakan alat bantumengajar. Menurut Zol (2001), ketiadaan Alat Bahan Bantu
Mengajar (ABBM)merupakan punca pelajar selalu
menghadapi masalah yang serius untukmemahami
sesuatu konsep pembelajaran.
KESIMPULAN
Melalui kesimpulan dan perbincangan yang telah dilakukan
menerusikajian ini, didapati
bahawa masih mengutamakan penggunaan ATPMkonvensional daripada yang moden. Kajian
ini juga mendapati bahawaperatusan
guru yang tidak pernah menggunakan komputer dalam P&P adalahlebih tinggi
daripada mereka yang menggunakan komputer dalam era IT masakini. Dari sini
dapat disimpulkan bahawa guru masih lagi kurang menggunakanATPM secara
keseluruhan iaitu menggabungkan kaedah konvensional dengankaedah yang terkini untuk mendapatkan pengajaran
dan pembelajaran yang berkesan.
Pendekatan pembelajaran yang berkesan mengikut
minat dankeinginan
pelajar adalah perlu dibangunkan supaya pelajar seronok dengan apayang mereka
belajar dan sekali gus akan meningkatkan pencapaian pelajar (EeAh Meng, 1999).Sebagai kesimpulannya, penggunaan Alat Teknologi Pengajaranmemainkan peranan penting dalam proses pengajaran
dan pembelajaran didalam kelas. Pemilihan Alat Teknologi Pengajaran dalam proses
pengajarandan pembelajaran dengan
tepat memainkan peranan yang penting dalamkeberkesanan sesuatu pembelajaran. Guru perlu mempunyai pengetahuandalam
mengenalpasti Alat Teknologi Pengajaran yang perlu digunakan untukproses pengajaran dan pembelajaran. Di samping
itu, kemahiran mengendalikanAlat
Teknologi Pengajaran perlu ada pada setiap guru tidak mengira umur, jantina, jenis sekolah yang diajar dan pengalaman
mengajar kerana iamerupakan aspek yang
penting untuk meningkatkan mutu pengajaran danpembelajaran serta pendidikan di negara kita.
RUJUKAN
Baharuddin Aris, Manimegalai Subramaniam & Rio
Sumami Shariffudin (2001).Reka bentuk Perisian Multimedia. Muapakat Jaya
Percitakan Sdn. Bhd.Blondin, M.A. (1966 ).
A Study to Determine
Some of the Different To the Use of New Educational Media among Secondary
and Elementary Principal and Teachers. Unpublished M.A thesis. University
ateneo De ManilaDick ,W. & Reiser, R.A. (1989).
Planning Efective Instruction. Prentice-Hall.Ee Ah Meng
(1999).Psikologi Pendidikan I: Psikologi Perkembangan. PenerbitFajar Bakti Sdn. Bhd
No comments:
Post a Comment